بسته

عملیات حرارتی چدن‌ها✔️ [مقاله معتبر و کامل💯]

عملیات حرارتی چدن ها با روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله هرکدام به طور جامع و کامل توضیح داده شده اند. بهتر است ابتدا برای اطلاعات بیشتر مقاله چدن چیست را مطالعه کنید.

عملیات حرارتی چدن‌ها

چدن خاکستری:

از آن جا که چدن خاکستری زمینه ی فلزی ای مشابه با فولاد دارد پس عملیات حرارتی پذیر است.

تنش زدایی:

چدن ها بعضی اوقات دچار تغییر ابعادی میشوند. این تغییرات ابعادی ناشی از تنش باقیمانده هنگام سردسازی غیر یکنواخت در حین ریخته گری است. برای از بین بردن تنش های باقیمانده داخلی و نرم کردن قسمت های سخت شده لازم است که تنش زدایی صورت گیرد. در عملیات حرارتی چدن این مرحله شامل گرم کردن آهسته تا دمایی بین 500 و 600 درجه سانتی گراد، نگهداری در این دما به مدت سه تا پنج ساعت و سردسازی آهسته آن ها تا دمایی بین 150 و 250 درجه سانتی گراد است.

آنیل:

این عملیات برای بهبود ماشین کاری صورت می گیرد. سختی بالای چدن خاکستری ناشی از کربن ترکیبی آن است. برای کاهش سختی و بهبود ماشین کاری عملیات آنیل صورت میگیرد. عملیات آنیل کردن شامل گرم کردن تا دمای 850 تا 950 درجه سانتی گراد، نگهداری در این دما به مدت یک الی دو ساعت و سپس سردسازی در هوای آزاد است.

سخت کاری و تمپر کردن:

چدن هایی که نیاز به مقاومت به سایش داشته باشند می توانند سختکاری و تمپر شوند. پرلیت موجود در ریزساختار با اعمال گرما می تواند آستنیت شود و سپس با سردسازی سریع در آب یا روغن به مارتنزیت تبدیل شود. چدن سخت شده به جهت افزایش چقرمگی، از بین رفتن تنش های به وجود آمده از کوئنچ و کاهش سختی باید تحت تمپر قرار گیرد. این فرآیندها به این صورت انجام میگیرد که ابتدا چدن تا دمای 800 تا 900 درجه سانتی گراد گرم میشود و سپس سردسازی نمونه در آب یا روغن و بعد از آن عملیات تمپر در دمایی بین 350 تا 450 به مدت یک ساعت صورت میگیرد. البته که باید توجه داشت این زمان ها و دما ها به ضخامت، شکل، ابعاد و جنس نمونه بستگی دارد.

چدن مالیبل:

چدن مالیبل همانطور که در مقاله ی انواع چدن ها اشاره شد در دو مرحله ساخته می شود. در مرحله اول چدن سفید ساخته می شود و در مرحله ی بعدی با انجام آنیل تبدیل به چدن مالیبل است.
این عملیات به این صورت است که چدن را تا دمای 900 تا 950 درجه سانتی گراد گرم می کنند و سپس در این دما نگه می دارند تا کربن های ترکیبی به گرافیت تجزیه شوند. در این مرحله ساختار چدن به صورت گرافیت و آستنیت در می‌آیند و بعد از سردسازی و با توجه به سرعت سردسازی به ریزساختار گرافیت، پرلیت و سمنتیت ثانویه یا فریت تبدیل می شوند.
آنیل مرحله دوم در دمای استحاله ی پرلیتی که 720 تا 760 درجه سانتی گراد است، صورت می گیرد.

 

در این مقاله همه چیز درباره عملیات حرارتی چدن ها را مطالعه کردید.

5/5 - (2 امتیاز)

پست های مرتبط

This will close in 0 seconds